طراحی لوگو و اهمیت آن برای کسب و کارها

 لوگو چیست؟

لوگو به عنوان یک نشانه گرافیکی شناخته می‌شود که در طرح‌ها و صورت ‌های مختلف نظیر علامت، سمبل، نوشتار و یا به صورت تلفیقی طراحی می‌شود. از دیر باز شرکت‌ ها و برند های معروف به دنبال یک طراحی لوگوی حرفه ای و منحصر به فرد بوده‌ اند تا با آن در ذهن مردم حکاکی شوند. شرکت‌های بزرگ و مشاغل می‌دانند که لوگو برای جلب توجه و تاریخ سازی تنها یک فرصت داشته و طراحان باید بهترین و در عین حال منحصر به فرد ترین لوگو را طراحی کنند.

طراحی لوگو و اهمیت آن برای کسب و کارها

لوگو به منزله هویت و شناسه برندها و مشاغل بوده و همیشه در یادها باقی خواهد ماند، بنابراین باید توجه داشت تا طراحی لوگو به گونه‌ای باشد که تمامی جنبه‌های بصری را در خود داشته باشد. این بدان معناست که هرگاه فردی لوگوی شرکتی را مشاهده کرد فورا به نوع خدمات و هدف مدیران آن آشنا شود. برای آشنایی با انواع لوگو به ادامه مطلب توجه کنید.

انواع لوگو

طراحی لوگو براساس شکل ظاهری به سه گروه کلی

  1. لوگوی تصویری
  2. لوگوی نوشتاری
  3. لوگوی تلفیقی

تقسیم می‌شود که در ادامه برای هرکدام به صورت جداگانه توضیحی ارائه کرده‌ایم.

طراحی لوگو تصویری

لوگوی تصویری خود به دو بخش آیکون – سمبل و پیکتوگرام دسته بندی می‌شود. در بخش آیکون – سمبل لوگو به گونه‌ای طراحی می‌شود که با تصاویر خود گویای هدف شرکت‌ها، سازمان‌ها و مشاغل باشند. مثلا طراحی لوگو سازمان یونیسف به گونه‌ای است که کودکی در آغوش مادر خود در میان خوشه‌های زیتون قرار دارد. زیتون نماد صلح بوده و آغوش مادر نشانه آرامش. بنابراین این لوگو نشان دهنده لزوم برقراری مکانی آرام و صلح‌آمیز برای کودکان و حمایت از آن‌ها است.

در بخش پیکتوگرام با استفاده از نشان‌ها و فلش‌ها به بیان یک مفهوم عام می‌پردازیم. از این لوگوها بیشتر در هتل‌ها فرودگاه‌ها و تابلوهای علائم رانندگی استفاده می‌شود. طراحی لوگو به صورت پیکتوگرام باید به گونه‌ای باشد که یک مفهوم عام مانند سرویس بهداشتی، پله برقی‌، جعبه کمک‌های اولیه و غیره به خوبی به تمامی افراد با هر زبان و فرهنگی انتقال یابد.

لوگوی نوشتاری (تایپوگرافی)

طراحی لوگو به صورت نوشتار به سه دسته‌ی مونوگرام، لوگوتایپ یا وردمارک و تایپ بیس تقسیم می‌شود. در لوگوتایپ نام شرکت و هر نام تجاری دیگر به طور کامل و با ظاهری فانتزی طراحی می‌شود. برای مثال توییتر دارای یک لوگوتایپ است، زیرا نام توییتر به صورت انگلیسی در لوگو استفاده شده است. توجه داشته باشید که در لوگوتایپ حروف استفاده شده باید خوانا باشند تا با هر سایزی قابل خواندن باشند.

نمونه‌ی دیگر لوگوی نوشتاری مونوگرام است که فقط از یک حرف (معمولا حرف اول نام شرکت یا مشاغل) به عنوان لوگو در نظر گرفته می‌شود. در این طرح هیچگونه تصویری استفاده نمی‌شود.

نمونه‌ی سوم و آخر لوگوی نوشتاری، تایپ بیس می‌باشد. طراحی لوگو به صورت تایپ بیس بسیار جذاب است، زیرا طراح لوگو با استفاده از حروف نام شرکت، تصویر یا نمادی را به صورت خلاقانه طراحی می‌کند که با هدف شرکت و موسسه همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر شرکتی در زمینه‌ی برق فعالیت دارد با تبدیل یکی از حروف به شکل الکتریسیته یا لامپ (اشکال باید با شکل ساختاری حروف همخوانی اشته باشند) می‌تواند زمینه فعالیت خود را به سمع مخاطبین برساند.

لوگوی تلفیقی یا ترکیبی

این لوگو ترکیبی از نوشتار و تصویر است. شرکت‌ها و مشاغل با طراحی لوگو به شیوه ترکیبی سعی در گنجاندن نام برند خود در آن داشته و از تصویر نیز به منظور انتقال هدف و زمینه فعالیت خود استفاده می‌کنند. لوگوی شرکت ناسا نمونه‌ای از لوگوی ترکیبی است.

طراحی لوگوی برند های معتبر

یک لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی لوگو قبل از هرچیز باید با هدف و زمینه ‌ی فعالیت شرکت مربوطه یا سازمان همسو باشد. این بدان معناست که اگر شرکتی قصد دارد در زمینه  ای خاص و یا یک رشته خاص فعالیت کند، باید لوگویی طراحی کند که به آن رشته مرتبط باشد. مثلا در رشته شمشیر بازی باید حتما یک نماد از شمشیر درون لوگو وجود داشته باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

قدم بعدی خلاقیت در طراحی لوگو است. در این بخش طراح باید با ذهن خلاق خود تصاویر و نمادی را ترسیم کند که با لوگوهای مشابه فرق داشته باشد. سادگی لوگو نیز نباید فراموش شود.

بهترین و ماندگارترین لوگوها همیشه نمونه‌های ساده و گیرا‌ بوده‌اند. به طور مثال لوگوی شرکت نایکی یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین لوگوهای موجود در بازار کسب و کار می‌باشد.

مسئله حائز اهمیت بعدی رعایت تناسب و ثبات شکل و ساختار لوگو است. در این بخش لوگو باید به گونه‌ای طراحی شود که هنگام تغییر سایز معنا و مفهوم خود را از دست ندهد. برای نمونه اگر لوگوی شرکت نایکی را به ابعاد مختلفی تغییر دهیم، باز هم افراد در اولین نگاه آن را به خوبی شناسایی خواهند کرد.

هدف یک لوگوی خوب

لوگو ها مانند انسان ‌ها به دنبال آن هستند که به سادگی در ذهن باقی بمانند. به عبارتی دیگر میلیاردها انسان در کره خاکی با چهره‌ های کاملا متفاوت وجود دارد که هر کدام ویژگی و رفتار منحصربفرد خود را دارد. برای شناسایی هر فرد یک اسم و فامیل با یک شناسنامه لازم است، بنابراین لوگوها نیز برای متفاوت بودن و شناسایی نیاز به یک طراحی خاص و منحصر به فرد دارند. در نتیجه هدف هر لوگو ماندن در ذهن و تفاوت با سایر لوگوها است. توجه داشته باشید که انسان‌هایی بهتر در ذهن باقی خواهند ماند که زیباترین نام و در عین حال ساده‌ترین نام را به خود اختصاص داده باشند.

اهمیت طرح لوگوی کسب و کار ها

حال شرکت‌ها و مشاغل به دلیل انبوه بودن لوگوها تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند تا این مسئله مهم را جدی بگیرند و برای پیشرفت خود زیباترین و ساده‌ترین طراحی اوگو را برگزینند.

تفاوت طراحی لوگو با آرم

همانطور که گفتیم لوگو به عنوان یک نشانه گرافیکی شناخته می‌شود که در طرح‌ها و صورت‌های مختلف نظیر علامت، سمبل، نوشتار و یا به صورت تلفیقی طراحی می‌شود. این طراحی بسته به ذهن خلاق و سلیقه طراحان گرافیک انجام می‌شود. بعضی از طراحان تمرکز خود را معطوف به شکل گرافیکی و ظاهر منحصربفرد آن می‌کنند، برخی نیز به هدف و مفهوم لوگو دقت می‌کنند.

اما در طراحی آرم عنوان گرافیکی مطرح نیست و هدف نشان دادن یک نشانه ساده برای شبکه‌های تلویزیونی، کتاب‌ها و موسسه‌های آموزشی است. در آرم به دلیل آن که ممکن است کسی متوجه نشود نشانه مربوط به کیست، نام موسسه یا شرکت را نیز در آن درج می‌کنند. به عبارت بهتر، در طراحی آرم از خلاقیت به مراتب کمتری استفاده شده است.

مراحل هدفمند طراحی لوگو

برای طراحی یک لوگوی حرفه ای باید به چند نکته بسیار مهم :

  1.  تعیین هدف مشخص برای لوگو
  2. توجه به زمان، جذابیت و انعطاف پذیری طراحی لوگو
  3.  توجه به شرایط مخاطب
  4.  بررسی طراحی لوگو برندهای شکست خورده

توجه داشته باشید که ما در ادامه به آن‌ها اشاره کرده و بصورت موردی بررسی می‌کنیم.

گام اول: تعیین هدف مشخص برای لوگو

اولین گام مهم در طراحی لوگو خوب مشخص کردن هدف شرکت و تعیین رقیبان خود در زمینه‌ای که قصد انجام کار را دارید، است. این کار برای این است که لوگوی شرکت‌های رقیب را بررسی کرده تا مشابه آن‌ها لوگویی طراحی نکنید.

گام دوم: توجه به زمان، جذابیت و انعطاف پذیری طراحی لوگو

گام بعدی انتخاب بهترین رنگ‌ها، فونت‌ها و نشانه‌هایی است که به لوگوی شما جذابیت ببخشد. در کنار جذابیت لوگو باید ساده، به یادماندنی، قابلیت انعطاف پذیری به گونه‌ای که بتوان آن را در انواع وبسایت‌ها و گوشی‌های هوشمند بکار برد. توجه داشته باشید که طراحی لوگو نباید به یک زمان خاص محدود باشد، زیرا با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ممکن است لوگو دیگر آن اثربخشی زمان قبلی خود را نداشته باشد. پس درنظر داشته باشید که لوگوی شما باید حداقل 30 سال اعتبار داشته باشد.

گام سوم: توجه به شرایط مخاطب

گام سوم توجه به فرهنگ جامعه درصورت بومی بودن شرکت و جامع بودن در صورت بین المللی بودن است. این بدان معناست که اگر شرکت شما تنها در سطح کشور فعالیت دارد، کافیست یک لوگو با رعایت فرهنگ و سنت جامعه طراحی کنید. اما اگر قصد فعالیت در عرصه بین المللی دارید باید فرهنگ تمام مناطق دنیا را مد نظر قرار دهید. مثلا اگر شکل ظاهری لوگوی شما در کشوری مفهوم بدی داشته باشد، این مسئله می‌تواند از ورود صنایع و محصولات شما به آن کشور جلوگیری کند.

لوگوی برند های معتبر

گام چهارم: بررسی طراحی لوگو برندهای شکست خورده

در این مرحله طراحان باید به بررسی لوگوی برند هایی بپردازند که نتوانستند نظر مردم را به خود جلب کنند و خیلی زود با شکست مواجه شدند. طراحان باید علت‌ها را به خوبی ریشه‌ یابی کنند تا سرنوشت آن‌ها مانند چنین برندهایی نشود. این مرحله شاید برای طراح لوگو خوب بسیار مهم باشد و یک فرصت طلایی برای جلب نظر مشتریان و مردم محسوب شود.

گام پنجم:روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

رنگ ها ابزاری قدرتمند در برانگیختن احساسات می باشند. همه رنگ ها حاوی مفاهیم مخصوص به خود هستند، به همین دلیل باید عاقلانه انتخاب و مورد استفاده قرار بگیرند.

امروزه طراحان درطی فرایند یک برندینگ کارآمد و تاثیرگذار، از روانشناسی رنگ استفاده می کنند تا پالت های رنگی بی نظیری را برای مخاطبان شان ایجاد کنند. درک تأثیر رنگ بر رفتار مصرف کننده کمک خواهد کرد تا برند و لوگوی شما به موفقیت برسد.

گام ششم:روانشناسی شکل در طراحی لوگو 

روانشناسی اشکال در طراحی لوگو و نحوه استفاده از اشکال در پروسه طراحی، امری بسیار مهم و ضروریست که باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. هر یک از اشکال استفاده شده در لوگو مفهومی خاص را به مخاطب القا میکنند که حتما باتوجه به زمینه کاری برند و مخاطبین هدف،باید درست ترین و بهترین شکل برای طرح لوگو انتخاب شود تا یک لوگوی به یاد ماندنی طراحی و ارائه شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تا به اهمیت لوگو در تاثیرگذاری بر ذهن مردم بپردازیم و به لزوم طراحی لوگو خوب تاکید کنیم. ابتدا به انواع لوگو اشاره کردیم که به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند و سپس به مراحل طراحی آن اشاره کردیم. توجه داشته باشید که لوگو و آرم باهم تفاوت‌هایی دارند که ما در این مطلب به آن اشاره کردیم.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و تغییر فرایند تبلیغات، طرح لوگو  منحصر به فرد و در عین حال موثر بسیار  اهمیت زیادی دارد. شاید در زمان‌های قدیم به دلیل نبود امکانات و نرم افزار های طراحی، کار طراحی بسیار سخت و پرهزینه بود. طراحان برای این کار نیاز به زمان زیادی داشتند و همین امر لوگو را با مشکلات زیادی مواجه می‌کرد.

اما اکنون با گسترده شدن وبسایت‌ها و اینترنت و همینطور ابزارهای پیشرفته‌ ی گرافیکی، طراحان به خوبی توانسته‌ اند مرزهای طراحی لوگو را جابجا کنند. از این رو برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر و پیشرفت کاری باید برای برند خود یک لوگوی جذاب و درعین حال ساده دیزاین کرد تا همانند لوگوهای معروف و محبوب در یادها باقی بماند. بنابراین توجه به این مسائل باید در ابتدای مراحل سفارش طراحی لوگو مد نظر قرار گیرد.

 

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هشت =