روانشناسی رنگ در طراحی لوگو+تاثیر آن در برندینگ

رنگ قرمز کوکاکولا، حروف بزرگ راه راه آبی، سیب سیاه و کمان زرد رنگ را در نظر بگیرید.طرح لوگوی چه برندهایی به ذهنتان می رسد؟ در هر یک از این موارد، رنگ عنصر غالب شناسایی و ارتباطی با نام تجاری است. رنگ ما را قادر می سازد تا بلافاصله یک نام تجاری را تشخیص دهیم و این اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و همچنین برندینگ را بیان میدارد.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و تاثیر آن در برندینگ

اهمیت رنگ در برندینگ

رنگ ها ابزاری قدرتمند در برانگیختن احساسات می باشند. همه رنگ ها حاوی مفاهیم مخصوص به خود هستند، به همین دلیل باید عاقلانه انتخاب و مورد استفاده قرار بگیرند.

امروزه طراحان درطی فرایند یک برندینگ کارآمد و تاثیرگذار، از روانشناسی رنگ استفاده می کنند تا پالت های رنگی بی نظیری را برای مخاطبان شان ایجاد کنند. درک تأثیر رنگ بر رفتار مصرف کننده کمک خواهد کرد تا برند شما به موفقیت برسد.

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد ۸۵٪ از مصرف کنندگان معتقدند رنگ یک برند بزرگترین محرک برای انتخاب یک محصول خاص است. در حالی که ۹۲٪  از آن ها هویت بصری و جلوه ظاهری را به عنوان متقاعد کننده ترین عامل بازاریابی یک برند بیان می کنند.

با امتحان کردن نکات قابل مطرح شده در این مقاله، یک پالت رنگی را انتخاب کنید که برای نام تجاری شما مناسب، به یاد ماندنی و الهام بخش باشد.

چگونه برای لوگو رنگ مناسب انتخاب کنیم ؟

در استراتژی برند موثر و جامع باید اهمیت بسیار زیاد رنگ را در نظر گرفت. فراتر از بحث زیبایی شناسی، رنگ جزو ابزارهایی است که هویت بصری برند شما را تشکیل می دهد. اولین تجربه بصری مشتری با برند شما همان رنگ نام تجاری شما است که در نهایت ترکیبی عاطفی را در ذهن مشتری به وجود می آورد.

رنگ برند شما یک شخصیت ضروری در برند شماست. هنگام انتخاب یک رنگ برای نشان دادن نام تجاری، شما باید فراتر از مسائل شخصی و ذهنی خود فکر کنید و روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و همچنین اثر آن روی برندینگ را مورد بررسی قرار دهید.

رنگ و مغز انسان

اولین حس انسان برای کشف و درک محیط زیست، ادراک بصری است. رنگ ها مجموعه ای متنوع از پاسخ ها را در داخل مغز و سراسر سیستم عصبی ایجاد می کنند. درک صحیح رنگ، یکی از دلایل اصلی تکامل انسان است. اگر رنگ برای تکامل انسان مهم است، پس به طور یقین ارزش آن در نام تجاری شما نیز حائز اهمیت است.

هنگامی که انسان یک رنگ را شناسایی می کند، فورا یک واکنش شیمیایی در مغز ایجاد می شود که پاسخی عاطفی به وجود می آید. این پاسخ بسیاری از افکار، خاطرات و ارتباطات با مردم، مکان ها و رویدادها را برای ما تداعی می کند. رنگ ما را با شیوه های عمیق تحت تاثیر قرار می دهد. مغز ما برای پاسخ به رنگ طراحی شده است. همه این مسائل به سرعت و به طور آگاهانه برای ما اتفاق می افتد.

همه ما می دانیم که رنگ چیزی بیش از انعکاس طول موج های نوری است که توسط عصب بینایی به اعصاب می رسد و پس از آن به مغز منتقل می شود. رنگ واقعا وجود ندارد و این تنها بازتابی در ذهن آگاهانه ما است. همه ما مستعد هستیم تا معانی و احساسات را به رنگ های خاصی که در فرهنگمان ارزش خاصی دارند، منتقل کنیم و توجه به این مطالب از طریق تحقیق در مباحث روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و همچنین تاثیر آن روی برندینگ میسر است.

طول موج رنگ ها و تاثیر روی مغز

در طیف نورهای مرئی، اثر فیزیولوژیکی وجود دارد. رنگ های با طول موج بلند (به عنوان مثال قرمز) واکنش سریع تشخیص در مغز را ممنوع می کند. در حالی که رنگ هایی با طول موج کوتاه (آبی) بیشتر تسکین دهنده هستند و می توانند پالس، تنفس و فشار خون را کاهش دهند. تصادفی نیست که در اکثر شرکت های بیمه، نام تجاری آبی رنگ را در سیستم هویت بصری انتخاب می کنند.

همین امر در رنگ ها دیگر طیف نورهای مرئی نیز صادق است. رنگ زرد با طول موج متوسط به آسانی توسط چشم شناسایی می شود. به این ترتیب زرد به دلیل روشن بودنش دستورات را به راحتی نمایش می دهد. به همین دلیل در نشانه های بزرگراه ها از تابلوهای زرد استفاده می شود. زرد در تابلوهای احتیاط نیزکاربرد دارد.

رنگ ها در حالات احساسی تعریف می شوند

رنگ به روش های مختلفی روی ما تاثیر می گذارد، اما همه رنگ ها حالت خاصی را در ذهن ما ایجاد می کنند؛ این یک حالت احساسی یا مود است. وجود افراد با خلق و خوی مطلوب برای برقراری ارتباط با برند شما ضروری است. رنگ، خلق و خوی بیان علامت تجاری را تعیین می کند و مهمتر از همه، ایجاد ارتباطات احساسی با نام تجاری را در سطح جهانی به وجود می آورد.

نام تجاری شرکت IBM دارای یک آبی سلطنتی به معنی ثبات و قابلیت اطمینان است. شرکت FedEx با انتخاب دو رنگ متضاد (نارنجی و بنفش) که به معنی چیزی مهم است که سفارش شما را به طور قابل اعتمادی تحویل می دهد.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

رنگ پایه و اساس هویت بصری نام تجاری شما در تمام موارد تجاری مانند لوگو، بسته بندی، ست اداری، دکوراسیون شرکت و تمامی ابزارهای بازاریابی شما است. برای برندهای معروف با مدیریت قوی، رنگ نه تنها بیش از یک انتخاب ذهنی است بلکه به عنوان ضرورت استراتژیک کسب و کار به شمار می آید.

برای انتخاب رنگ لوگو مطابق با روانشناسی رنگ در طراحی لوگو باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد:

1.رنگ های مورد علاقه و قابل توجه تان را بشناسید

برندهایی که دارای طرح های رنگی عالی هستند، به طور تصادفی به این طرح و رنگ ها دست نیافته اند. داشتن ایده واضح در مورد اهداف برند شما و تشخیص اینکه می خواهید مخاطبان مورد نظرتان چه احساسی داشته باشد، به شما کمک می کند تا برای هویت بصری برند خود، چشمگیرترین رنگ ها را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال فرانک رابینسون در انتخاب رنگ برای برند خود از یک رنگ قرمز تحریک کننده استفاده کرد. او با این رویکرد مشتریانش را به جسارت و اعتماد به نفس تشویق می کند. فرانک روش های تجاری متمایز خود را در نمایش یک هویت بصری موثر، منعکس نموده است. کوکاکولا با استفاده از رنگ قرمز انرژیک و سرزنده، تصویری ماندگار از برند خود بر جای گذاشته است.

2. از دیدگاه روانشناختی استفاده نمایید

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

در طی پروسه برندینگ تان به مقوله انتخاب رنگ برای برند خود اهمیت بدهید و از دیدگاه ها و بینش های روان شناختی استفاده کنید. آیا تاکنون توجه کرده اید که لوگو بسیاری از برندهای موفق در حوزه فناوری آبی هستند؟ به فیس بوک، آی بی ام، اینتل و HP فکر کنید. آن ها از این رنگ منفعل به عنوان نماد آزادی، اعتماد ، شعور و پیشرفت استفاده می نمایند. درک روانشناسی از رنگ به شما کمک می کند احساساتی را که می خواهید از مشتری تان بیرون بیاورید، منعکس نمایید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید مخاطبان تان در حین مرور وب سایت شمت هیجان زده یا پرانرژی شوند، از رنگ های خیره کننده ای مانند قرمز، زرد یا نارنجی استفاده کنید. هم چنین برای ایجاد حس آرامش در آن ها، رنگ های آبی و یا سبزی که الهام گرفته از طبیعت هستند را انتخاب نمایید.

۳ـ از تجربه کردن نترسید

رنگ در طراحی لوگو

تاثیر متفاوت رنگ های مختلف بر مصرف کنندگان یک حقیقت شناخته شده به حساب می آید. در طراحی هویت بصری خود باید حداقل سه گزینه را آزمایش نمایید. با این کار مطمئن می شوید پالت رنگی قدرتمندی پیدا کرده اید که بیشترین تاثیر را در رابطه با برندینگ شما دارد.

به طور مثال، وقتی Heinz بطری کچاپ سبزSquirt Blastin” خود را ارائه داد، در هفت ماه اول بیش از ۱۰ میلیون بطری فروخته شد. این اتفاق منجر به فروشی حدود ۲۳ میلیون دلار گردید.

۴ـ بازار رقابتی خود را تحلیل نمایید

تحقیق روی لوگوها، وب سایت ها و نقشه های رنگی برندهای دیگر می تواند به پایداری شما در بازار رقابتی کمک شایان ذکری نماید. شما می توانید در انتخاب رنگ برای برندتان تاثیر رنگ لوگوی رقبا را بررسی کرده و نتایج را به موثرترین شکل ممکن در انتخاب رنگ برند خود اعمال نمایید.

۵ـ از اصل ۶۰- ۳۰ – ۱۰ استفاده کنید

در سراسر رشته ها، طراحان معمولاً هنگام کار با رنگ از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده می نمایند، که پیروی کردن از آن بسیار آسان است. به عبارت ساده، این قانون پیشنهاد می کند که در انتخاب رنگ برای برند از رنگ اصلی تان ۶۰٪، از رنگ فرعی تان ۳۰٪ و از رنگ تاکیدی تان ۱۰٪ استفاده نمایید.

اصل 60 30 10 در روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

رعایت این نسبت ها به ایجاد طراحی یکپارچه، وجود کنتراست و افزایش جذابیت هویت بصری یک برند کمک می کند. هنگامیکه پالت یک برند با تعادل و تناسب طراحی شود، برندینگ شما ماندگارتر و شاخص تر خواهد بود.

رنگ در برندینگ

انتخاب رنگ مناسب برای نشان دادن نام تجاری باید بر اساس چندین معیار باشد و مباحث روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و همچنین تاثیرات رو برندینگ در نظر گرفته شود. در اینجا سه ​​مورد مهم وجود دارد:

  1. مخاطب
  2. طرح اولیه لوگو
  3. فرهنگ

که بصورت موردی، در ادامه بررسی میشوند

مخاطب و رنگ در برندینگ

مصرف کنندگان مختلف با رنگ های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند و گرایش های فرهنگی همیشه در حال گذار هستند. چه رنگی بهترین معنا را برای مخاطبان شما به وجود می آورد و برند شما را در رده بندی رقابتی متفاوت می کند؟

شناخت این موضوع و رنگ مورد علاقه مخاطبین هدف، یکی از مهمترین دلایل اهمیت رنگ در برندینگ میباشد

طرح اولیه لوگو  

اگر شما نمونه اولیه لوگو خود را طراحی کرده اید، چه رنگی بهترین انتخاب برای طرح شما است.؟برای مثال اگر طرح اولیه شما طرحی جستجوگر است شما احتمالاً به دنبال رنگ هایی جذاب و گیرا برای مخاطب خود هستید که باتوجه با مبحث روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و همچنین بررسی تاثیر آن روی برندینگ باید با دقت و توجه به فاکتور های مختلف انتخاب شود .

فرهنگ و ارتباط آن با رنگ در برندینگ

در فرهنگ های مختلف، رنگ معانی مختلفی برای مردم در نقاط مختلف جهان دارد. در ایالات متحده، سفید رنگ خلوص را نشان می دهد، در حالی که در بعضی مناطق آسیا مانند هند، سفید رنگ عزاداری است.

ادراکات و معانی رنگ با نژاد، سن، طبقه اجتماعی، جنسیت و دین تغییر می کند. جمعیت شناسی و روانشناسی که در فرهنگ تسلط دارد، در انتخاب رنگی که نشان دهنده نام تجاری شما در بازارهای جهانی است بسیار مفید خواهد بود.

انتخاب رنگ مناسب، ارزش برند شما را تعریف می کند. بنابراین روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و اهمیت آن در برندینگ را هرگز دست کم نگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =