روانشناسی شکل در طراحی لوگو

روانشناسی شکل در طراحی لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است.اگر طراحی لوگو به درستی انجام شود، زمانی که یک نام تجاری انتخاب می شود،می تواند مهمترین ابزار برای طراح باشد. با این حال، هنگامی که همه طراحان گرافیک با شکل و رنگ کار می کنند، چگونه می توانند تفاوت بین یک لوگویی که موفق می شود و دیگری که شکست خواهد خورد را درک کند؟ جواب؛ ذهن ناخودآگاه است.

روانشناسی شکل در طراحی لوگو

هنگامی که مردم اشکال و رنگ ها را مشاهده می کنند، بسیاری از فرآیندهای روانشناختی رخ می دهد. هر یک از احساسات، افکار و ادراکات مختلفی  مغز ما را تحریک می کند. در واقع مغز یک مصرف کننده است. با انتخاب رنگ ها و شکل هایی که پاسخ مورد نظر را تحریک می کند، طراحان گرافیک و لوگو می توانند در نهایت بر شیوه ای که مردم طراحی لوگو را درک می کنند، تأثیر بگذارد. امیدوارم شما متوجه باشید که این اتفاق به طور تصادفی نمی افتد.

طراحان هوشمند و موفق کاملا از واکنش طرح های خود آگاه هستند و می دانند چگونه با توجه به متغیرهایی مانند

  • سن
  • جنسیت
  • موقعیت جغرافیایی
  • فرهنگ جامعه
  • و روابط اجتماعی طرح خود را تغییر دهند.

برای کشف بیشتر در مورد اینکه چگونه از روانشناسی شکل در طراحی لوگو های معنی دار استفاده کنید، ما باید دقیقا بدانیم پیام های مخفی در شکل ها و رنگ ها چیست.

روانشناسی شکل در طراحی لوگو

روانشناسی اشکال در طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد. مغز انسان برای درک و حفظ اشکال برای یادگیری بسیار پیچیده است.
یک طرح لوگو حرفه ای یا یک آیکون پس از آنکه آن را ببینیم به یاد می ماند. یک برند و یا یک لوگوی خوب، توانایی ایجاد یک شکل جدیدی است که مردم آن را به خاطر خواهند سپرد.

اگر اسم برندهایی مانند نایک، مک دونالد و مایکروسافت را بشنوید،به احتمال زیاد شما می توانید شکل این لوگو ها را دقیق توصیف کنید. با این حال،چیزی بیش از صرفا به یاد آوردن شکل وجود دارد.اشکال مورد استفاده در لوگو است که باید با دقت پیام درست را انتقال دهند.
اشکال مختلف مانند دایره ها، مربع ها، مثلث ها، منحنی ها، خطوط افقی، خطوط عمودی و چیزهای دیگری که معنای متفاوتی را ایجاد می کنند. ماهرترین طراح ها باید این اشکال و معانی را با هم ترکیب کنند تا اطمینان حاصل شود که طراحی آنها پیام خاصی را ارسال و یا تبلیغ می کند.

روانشناسی شکل دایره

دایره ها، به خصوص دایره های متصل، نشان دهنده :

  • مشارکت
  • قدرت
  • و انعطاف پذیری هستند.

معمولا لوگو هایی که برای کودکان و خانواده ها جذاب هستند،از شکل دایره در آنها استفاده میشود که البته این مورد برای هر برند بصورت موردی باید بررسی شود و نمیتوان برای کل برند ها،نسخه واحدی داشت.
شاید این بهترین چیزیست که با حلقه های المپیک نشان داده میشود. معنای آن پنج قاره متحد است که قدرت آنها از طریق حس مثبت بودن دایره منتقل می شود. برای مثال، اگر طراح از مثلث های متصل استفاده می کرد، پیام بسیار متفاوتی را در اختیار شما قرار می داد.

بعنوان مثالی معروف،در لوگوی آئودی ترکیبی از 4 دایره در کنار هم استفاده شده است که نشان از سابقه شرکت و ترکیب 4 شرکت خودروسازی با یکدیگر دارند که نهایتا منجر به تشکیل این شرکت و همچنین لوگوی جدید شد که در این مورد 4 حلقه بعنوان نماد اتحاد شناخته میشوند.

روانشناسی شکل دایره در طراحی لوگو

مثلث

در مثلث تمام انرژی و خطر با خطوط مورب در یک ساختار مستحکم ساده وجود دارد. آنها اغلب می توانند در آرم های مذهبی، قانون یا علم برای ترویج احساس قدرت یافت شوند. آنها همچنین به طور منظم در اطراف ما یافت می شوند. مثلث اغلب در آرم شرکت هایی با بازار مردانه استفاده می شود.

روانشناسی شکل مثلث در طراحی لوگو

مربع

اگر به دنبال شکل قابل اعتماد برای استفاده در یک آرم هستید، شاید مربع بهترین گزینه باشد. استفاده از خطوط عمودی و افقی یک تعادل کامل برای نشان دادن قابلیت اطمینان ایجاد می کند. هرچند گاهی اوقات استفاده از مربع ممکن است مورد توجه قرار نگیرند، اما خیلی خسته کننده نیستید.
البته بدون استفاده صحیح از رنگ، سایه و افکت های دیگر، مربع می تواند کسل کننده و خالی از تخیل باشد.

روانشناسی شکل مربع در طراحی لوگو

روانشناسی شکل منحنی ها

روانشناسی شکل در طراحی لوگو نشان میدهد که منحنی ها نوعی تمایل به ایجاد یک پاسخ مثبت و آرام هستند. آنها می توانند احساساتی مانند حساسیت، مراقبت، دوستی، حفاظت و عشق را القا کنند. منحنی ها همچنین جنبشی را به تصویر اضافه می کند و گاها به شکل یک لبخند برای ترویج شادی در یک محصول استفاده می شود.

خطوط مورب

در بحث روانشناسی شکل در طراحی لوگو یک خط مورب در ذهن ناخودآگاه منفجر خواهد شد؛ به عنوان لوگو هایی با قطرهای زیاد که متعلق به شرکت های فعال و هیجان انگیز هستند که علاقمند به دیدن و شنیده شدن هستند. خط مورب می تواند حس واقعی پویایی و سرعت را انتقال دهد. با این حال، بیش از حد خط مورب، خطرناک است زیرا برعکس هم می تواند تمایل به ایجاد حس خطر را نیز داشته باشد!

روانشناسی شکل خطوط افقی

خطوط افقی اغلب یک انتخاب ایمن برای استفاده در لوگو هستند. آنها برای آرامش ایستاده اند و اثر آرام بخشی دارند که می توانند به آرامش بخش بودن کار کمک کنند. یک خط افقی، اعتماد را افزایش می دهد و اغلب برای مبارزه با تهدید و تجاوز دیده می شود که در خطوط عمودی و مورب دیده می شود.

خطوط عمودی

خطوط عمودی ثبات، قدرت و تعادل را نشان می دهند. خطوط عمودی همچنین قدرت و حرفه ای بودن را به ارمغان می آورد. آنها   اغلب در آرم های شرکت های بزرگ در صنایع رقابتی استفاده می شوند تا حس ایمنی و کارایی حرفه ای را ارتقا دهند. با این حال، اغلب دشوار است که به خطوط عمودی آسیب برسانند، زیرا آنها می توانند به عنوان نماد سردی، تهاجمی، سلطه جویی و تهاجمی پدیدار شوند. مگر اینکه این چیزی است که شما دنبال آن هستید، آرم های عمودی مبتنی بر خط نیاز به تفکر دقیق دارند.

بعضی از کسب و کار پیام های خاصی مانند قیمت ها یا تم ها را که می خواهند تبلیغ کنند که هنگامی که به نام تجاری شرکت خود می رسند ممکن است ساده تر از برخی از اجزای فوق الذکر به نظر برسد. با این حال دیگران ممکن است در استفاده ترکیبی از اشکال و الگوهای مختلف با آرم خود اصرار داشته باشند. این به معنی این نیست که این روش فکر کردن اشتباه باشد و یا به موفقیت بیشتر یا کمتری نسبت به دیگران بپردازد، بلکه همه اینها به چگونگی طراحی لوگو دقیق و خلاقانه بستگی دارد .

با تیم طراح گرافیک در کانال تلگرام همراه باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دو =