استراتژی های قیمت گذاری محصولات در بازاریابی

در مورد استراتژی های قیمت گذاری محصولات برای افزایش فروش باید گفت که قیمت گذاری هر محصول امری بسیار پیچیده، سخت و حائز اهمیت است، زیرا این، نتیجه ی حاصل از تعدادی محاسبات، کار تحقیقاتی، ریسک پذیری و درک بازار و مصرف کنندگان است.
مدیریت شرکت همه چیز را قبل از اینکه یک محصول را قیمت گذاری کند، در نظر می گیرد، این همه چیز شامل بخش محصول،زمان مورد نیاز برای تولید، توانایی مصرف کننده برای پرداخت هزینه اولیه، شرایط بازار، رقبا، تولید، هزینه های تبلیغات، هزینه مواد خام و هزینه تولید و البته حاشیه سود است.

استراتژی قیمت گذاری محصولات

تعریف استراتژی قیمت گذاری

هدف اصلی مدیریت هر سازمان، به حداکثر رساندن سودی است که به طور موثر از فروشگاه ها به دست می آید؛ بگذارید این را بهتر توضیح دهیم.

استراتژی قیمت گذاری راهی برای یافتن قیمت رقابتی محصول یا یک سرویس است. این استراتژی با استراتژی های دیگر بازاریابی که استراتژی محصولات، قیمت، محل فروش و ارتقاء الگوهای اقتصادی، رقابت، تقاضای بازار که نهایتا ویژگی یک محصول است، ترکیب شده است.

قیمت گذاری محصولات

این استراتژی شامل یکی از مهمترین اجزای ترکیب بازاریابی است؛ زیرا بر تولید و افزایش درآمد یک سازمان تمرکز می کند که در نهایت منجر به سود شرکت می شود. شناخت شرایط بازار و خواسته های ناخوشایند مصرف کنندگان همراه با قیمت هایی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت آنها نیستند، راه نهایی موفقیت در استراتژی قیمت گذاری محصول یا خدمات است.

فراموش نکنید هدف نهایی شرکت به حداکثر رساندن سود در رقابت و حفظ بازار رقابتی است. با این حال، برای به حداکثر رساندن سود با حفظ مصرف کنندگان و مشتریان خود، باید مطمئن شوید که استراتژی قیمت گذاری مناسب را انتخاب می کنید. استراتژی درست کمک خواهد کرد که اهداف خود را به عنوان یک سازمان به دست آورید.

استراتژی های قیمت گذاری در بازاریابی

انتخاب استراتژی های قیمت گذاری محصولات در بازاریابی برند، از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین دلیل بصورت جزئی تر ، نیاز به بررسی دارد. قیمت گذاری محصولات در چند زیر دسته

  1. قیمت گذاری برای معرفی و دیده شدن برند
  2. قیمت گذاری اقتصادی و یا ارزان قیمت
  3. استفاده از روانشناسی برای تعیین قیمت محصولات
  4. استراتژی های قیمت گذاری خط تولید
  5. قیمت گذاری محصولات مکمل
  6. تعیین قیمت برای تبلیغات
  7. قیمت گذاری بر اساس موقعیت جغرافیایی
  8. قیمت گذاری برای محصولات ویژه (Premium)

تقسیم بندی میشود که بصورت موردی به شرح آن ها خواهیم پرداخت و مثال هایی عملی در ادامه ذکر میشود.

قیمت گذاری برای معرفی و دیده شدن برند

شرکت هایی وجود دارند که از این استراتژی ها برای ورود به بازار و به دست آوردن سهم بازار بهره می برند. برخی از شرکت ها، سرویس های چندگانه را به صورت رایگان ارائه می دهند و یا قیمت های پایین آنها را برای مدت کوتاهی که برای چند ماه است، حفظ می کنند.

 استراتژی های قیمت گذاری محصولات برند
این استراتژی تنها توسط شرکت ها برای ایجاد پایگاه مشتری در یک بازار خاص مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، France Telecom  به منظور به دست آوردن اکثر مصرف کنندگان و یا به عبارتی دست آوردن حداکثر مصرف کنندگان در یک بازار مشخص، تلفن های رایگان را به مصرف کنندگان داد. به همین ترتیب، تلویزیون Sky را به صورت رایگان به جای وسایل ماهواره ای به منظور راه اندازی یک بازار رقابتی به مشتریان خود ارائه داد.

شرکت هایی هستند که قیمت محصولات خود را پایین می آورند، زیرا پیشنهاد مقدماتی آن ها راهی برای معرفی خود در بازار و ایجاد یک شروع برای مصرف کننده جدید است. همچنین زمانی که شرکت ها می خواهند یک محصول یا خدمات برتر را ارتقا دهند، قیمت های محصولات و خدمات را برای آن زمان خاص افزایش می دهند.

قیمت گذاری اقتصادی و یا ارزان قیمت

در تدوین استراتژی های قیمت گذاری این محصولات، قیمت های پایین تری در نظر گرفته می شوند که در آن ارتقاء و هزینه بازاریابی یک محصول به حداقل برسد.
قیمت گذاری اقتصادی برای یک زمان مشخص که در آن شرکت بیشتر در ارتقاء محصول و خدمات صرف نیست، تنظیم شده است.
به عنوان مثال، صندلی های نخستین خطوط هوایی بسیار ارزان فروخته می شدند تا هواپیما ها را پر کنند. صندلی های فروخته شده در نیمه مسیر، خرید صندلی های اقتصادی هستند در حالی که صندلی های فروخته شده در انتها قیمت بسیار بالایی دارند؛ استراتژی قیمت برتر این استراتژی فروش در طول زمان رکود را بیشتر می کند. قیمت گذاری اقتصادی می تواند به عنوان قیمت گذاری بودجه یک محصول یا خدمات تعریف شود.

استفاده از جنبه روانشناختی استراتژی های قیمت گذاری

استراتژی های قیمت گذاری روانشناختی یک رویکرد جمع آوری پاسخ عاطفی مصرف کننده به جای پاسخ عقلانی است.

تاثیر روانشناسی بر استراتژی های قیمت گذاری محصولات

به عنوان مثال، یک شرکت قیمت محصول خود را به جای 100 دلار، 99 دلار در نظر می گیرد. قیمت محصول در 100 دلار باعث می شود مشتری احساس کند که محصول بسیار گران قیمت نیست.
برای اکثر قیمت های مصرف کننده یک عامل نشان دهنده خرید یا عدم خرید یک محصول است. آنها چیزهای دیگری را که محصول را تحریک می کنند، تحلیل نمی کنند. حتی اگر بازار برای مصرف کننده ناشناخته باشد، همچنان قیمت را به عنوان عامل خرید استفاده خواهند کرد.
موارد مختلفی در حیطه تاثیر روانشناختی اعداد روی فروش بررسی و اثبات شده اند که میتوانند روی ذهن مشتری تاثیر مثبت گذاشته و بهتر ترغیب به خرید کند. به عنوان مثال تخفیف 50 درصدی یکی دیگر از این موارد جذاب برای مشتریان است که طی تحقیقات انجام شده، در صورت بکارگیری درست در کنار سایر آیتم ها میتواند منجر به افزایش فروش شود.

استراتژی قیمت گذاری خط تولید

قیمت محصولات خطوط تولید به عنوان قیمت یک محصول یا خدمت، در طیف وسیعی از محصولات تعریف می شود. اجازه دهید ما با کمک یک مثال به آن بپردازیم. اگر بخشی از چیپس و شکلات را به طور جداگانه خریداری کنید، قیمت هر محصول را به صورت جداگانه پرداخت می کنید؛ با این حال، شما یک بسته کوچک از دو دسته را خریداری می کنید که به ترتیب هزینه های نسبتا پایین برای هر دو را می گیرند و اگر شما یک دسته کوچک از هر دو را در یک مقدار بالاتر خریداری کنید، هزینه های آن را حتی کمتر می کنید.

برای تولید کنندگان تولید محصول و بازاریابی بسته بزرگتر بسیار گران تر است زیرا آنها مقدار زیادی از سود را به دست نمی آورند، اما برای جذب بیشتر مصرف کنندگان و حفظ آنها در محصولاتشان، همین کار را می کنند. از سوی دیگر ، تولید بسته های کوچکتر و کمتری از آنها سودمندتر است و سود بیشتری برای تولید کننده محصول به همراه می آورد.
و نهایتا برآیند این دو استراتژی، تعیین کننده میزان سود شرکت خواهد بود که معمولا در مواردی که با برنامه ریزی انجام شده ، به سود مناسبی ختم میشوند.

محصولات مکمل 

محصولات مکمل به محصولاتی میگویند که همدیگر را تکمیل می کنند که بدون آن محصول اصلی بدون استفاده یا بی فایده است. به عنوان مثال، یک چاپگر جوهر افشان بدون استفاده از کارتریج خود کار نمی کند و ارزش ندارد و یک تیغه پلاستیکی هیچ ارزش بدون تیغ ​​نخواهد داشت. اگر شرکت تولید کننده چاپگر جوهر افشان باشد، باید کارتریج خود را تولید کند و اگر شرکت تولید کننده یک تیغه پلاستیکی باشد، باید تیغه را تولید کند.

قیمت گذاری محصولات مکمل
این یک دلیل ساده دارد که هر کارتریج شرکت دیگر به چاپگر جوهر افشان متصل نمی شود و هیچ یک از شرکت های دیگری نیز در تیغه پلاستیکی مناسب نخواهد بود. اگر شرکت و یا کسب و کار شما در کنار خدمات خود،خدمات مکمل ارائه دهد، مصرف کننده هیچ گزینه دیگری جز خرید محصولات مکمل از همان شرکت ندارد.پس این مورد گزینه ای برای گسترش فعالیت شرکت و همچنین جلب رضایت مشتریان است که باعث افزایش فروش و حاشیه سود شرکت می شود.

قیمت گذاری برای تبلیغات

ارائه تخفیف برای خدمات امروزه بسیار رایج است و شما تقریبا در همه جا این مورد را مشاهده میکنید. قیمت گذاری برای ارتقاء محصول یک استراتژی بسیار مفید است.
این پیشنهادات ارتقاء می تواند شامل پیشنهادات تخفیف، هدایا و یا کوپن های یک خرید و دریافت رایگان دیگری و غیره برای ارتقاء محصولات جدید برای ارتقای محصولات باشد. یک استراتژی قدیمی هنوز هم یکی از موفق ترین راهبردهای قیمت گذاری تا یک تاریخ خاص است. دلیل موفقیت آن است که مصرف کننده در هنگام خرید محصول و خدمات این پیشنهاد را در نظر می گیرد.

قیمت گذاری در موقعیت های جغرافیایی مختلف

به دلایلی ساده مانند موقعیت جغرافیایی، شرکت ها قیمت محصول را تغییر می دهند.به راستی چرا محل فروش قیمت محصول را تحت تاثیر قرار می دهند؟تاثیر موقعیت جغرافیایی بر تعیین قیمت محصولات

↵برخی از این موارد که روی قیمت گذاری محصولات تاثیر دارند، شامل:

  • کمبود محصول یا مواد خام محصول
  • هزینه حمل و نقل محصول
  • مقدار متفاوت مالیات در کشورهای دیگر
  • تفاوت نرخ ارز برای محصولات و … می باشد.

زمانی که چند نوع میوه در یک کشور وجود نداشته باشد و از کشور دیگری وارد شوند، این میوه ها به نظر اهالی عجیب هستند، آنها کمیاب هم هستند که ارزش آنها را در کشور مقصد بیشتر می کند. کمبود کالا یا محصول، هزینه حمل و نقل کالای وارداتی همراه با کیفیت آن افزایش قیمت را در بر خواهد داشت، جایی که قیمت محصول بسیار ارزان تر است قبلا رشد کرده است. به طور مشابه، دولت مالیات سنگین را برای چند محصول مانند بنزین، نفت و الکل افزایش می دهد؛ از این رو، چنین محصولاتی در چند کشور یا بخشی از کشور در مقایسه با بخش های دیگر گران است. مکان جغرافیایی تأثیر زیادی بر استراتژی قیمت گذاری یک محصول ایجاد می کند، زیرا شرکت باید تمام جنبه ها قبل از قیمت گذاری یک محصول در نظر بگیرد.از این رو قیمت باید کاملا مناسب و حساب شده باشد.

قیمت محصولات Premium

این استراتژی فقط از راه دور کار می کند. با توجه به رویکرد نام تجاری منحصر به فرد، محصولات با کیفیت ببشتر بصورت مجزا قیمت گذاری می شوند. قیمت بالا برای محصولات برتر، مزیت رقابتی گسترده ای نسبت به تولید کننده دارد؛زیرا قیمت بالای این محصولات به آنها اطمینان می دهد که به دلیل قیمت، با کیفیت نسبتا بالایی در بازار هستند.

قیمت گذاری محصولات پرمیوم(Premium)

قیمت گذاری پریمیوم می تواند برای محصولات و خدماتی مانند:

  • جواهرات گرانبها
  • سنگ های قیمتی
  • خدمات لوکس
  • اتاق های لوکس هتل
  • مسافرت هوایی و غیره گذاشته شود.

هر چه قیمت محصولات خاص بالاتر باشد، محصول در میان خریداران، ارزش بیشتری خواهد داشت و استراتژی های قیمت گذاری محصولات در این موارد باید مورد توجه قرار گرفته و استراتژی قیمت درستی انتخاب شود تا فروش بیشتر صورت گیرد.

نتیجه

قیمت گذاری به طور کامل به استراتژی های قیمت گذاری در بازاریابی بستگی دارد که بسیار مهم است و باید قبل از قیمت هر محصول مورد توجه قرار گیرد. مدیریت شرکت ها نمی خواهند وارد شرایطی شوند که فروش آنها به علت قیمت نسبتا بالا در مقایسه با رقبای خود،به جای حداکثر سود به زیان آنها تمام شود.
از این رو قیمت گذاری باید بسیار هوشمندانه و موثر حاصل شود و به همین دلیل مدیریت سازمان هر جنبه ای را قبل از اینکه قیمت یک محصول را در نظر بگیرد، بررسی می کند.

12 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =