طراحی بسته بندی صادراتی

بسته بندی کالا همیشه یکی از با اهمیت‌ترین موضوعات در رشد کسب و کار بوده و هست. بسیاری از مشاغل با استفاده از بسته بندی‌های غیر خلاقانه و معمولی، تیر خلاص را به شغل خود می‌زنند. حال در بحث صادرات این اهمیت دو چندان خواهد شد، و دیگر نمی‌توان به آن بی توجهی کرد. توجه به طراحی بسته بندی صادراتی مهم‌ترین اصل در موفقیت شما، در بازارهای خارجی خواهد بود. در بازار خارجی رقابت کالاها و برندها باهم بسیار زیاد است، و در صورتی که قوی ظاهر نشوید، به راحتی از میان برداشته خواهید شد. برای درک اهمیت طراحی بسته بندی صادراتی محصولات با ما همراه باشید.

اهمیت طراحی بسته بندی در صادرات

اهمیت بحث رقابت در بازار خارجی

در بازار داخلی رقابت در بین کالاها چندان زیاد نیست و معمولا محصولات قدیمی همیشه حرف اصلی را می‌زنند. با این حال ممکن است برندی هم ظهور کند که با ارائه محصولات و خدمات خاص و جدید بتواند گوی رقابت را از سایر رقبا بدزدد!
اما همانطور که گفته شد بحث بازار خارجی کاملا فرق می‌کند. در بازار خارجی، فارغ از کشور و ملیت هدف، به جز شما بسیاری دیگر از تولید کنندگان هستند که در حال صادرات به آنجا هستند و در صورتی که هوشمندانه عمل نکنید به راحتی حذف می‌شوید.
در اینجا بحث روی کیفیت محصولات نیست، زیرا برای صادرات کالا شما باید استانداردهای بین‌المللی را از قبل داشته باشید، وگرنه امکان صادرات برای شما وجود ندارد. بحث اصلی ما روی طراحی بسته بندی صادراتی محصولات است، که باید کاملا هوشمندانه و با خلاقیت عمل کنید. در بازار خارجی ممکن است کسی نام برند شما را تا به حال نشنیده باشد، اما بسته بندی جذاب باعث خواهد شد تا مشتریان خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جذب کنید.

طراحی بسته بندی خلاقانه صادراتی
در طراحی بسته بندی صادراتی باید به نکات بسیاری توجه کنید، تا بتوانید به باقی ماندن در بازار هدف ادامه بدهید، و فروش بالایی داشته باشید. در ادامه این مقاله با انواع بسته بندی مناسب برای صادرات، نحوه طراحی بسته بندی صادراتی و نکات مهم در طراحی بسته بندی خواهیم پرداخت.

انواع بسته بندی برای صادرات کالا

همانطور که خواندید، با اهمیت بسته بندی مناسب برای صادرات آشنا شدید. حال نوبت آشنایی با انواع بسته بندی کالا برای صادرات است، که نسبت به تولید محصولات برای داخل کشور کاملا متفاوت است. در طراحی بسته بندی صادراتی شما باید سه نوع بسته بندی مختلف داشته باشید و هرکدام از آن‌ها نیز باید کاملا با هدف طراحی شوند.
بهتر است با یک مثال کوتاه انواع بسته بندی مورد نیاز را، قبل از توضیح درباره آن‌ها بشناسید. فرض کنید شما یک تولید کننده محصولات هنری و تندیس هستید. کالاهای شما سه بسته بندی مختلف باید داشته باشند، اول برای حمل و نقل در تعداد بسیار بالا، دوم برای حمل در تعداد کمتر و سوم برای فروش تکی و ارسال به مشتریان هدف. به عنوان مثال شما در بسته بندی اصلی 50 کارتن دارید، که در هر کارتن 10 جعبه وجود دارد، و در هر کدام از این 10 جعبه، 5 نوع محصول قرار گرفته است. در ادامه با این بسته بندی‌ها آشنا خواهید شد.

طراحی بسته بندی صادراتی

طراحی بسته بندی صادراتی مناسب برای حمل و نقل

اولین بسته بندی که باید روی آن دقت داشته باشید، بسته بندی مناسب برای حمل و نقل به بازار خارجی است. محصولات شما پس از تولید و بسته بندی اولیه و ثانویه، باید در کارتن‌های بزرگتری قرار بگیرند که به صورت عمده بتوان آن را به خارج از کشور صادر کرد. طراحی بسته بندی صادراتی برای حمل و نقل شاید کمی آسان باشد، و نیازی به طراحی خاصی نخواهید داشت، زیرا هدف از این نوع بسته بندی، حفظ سلامت کالا در ارسال به کشورهای دیگر است. جنس این نوع بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که از محکم‌ترین مواد ساخته شده باشند.
همچنین روی این جعبه‌ها باید لوگو و آرم شرکت و نوع محصولات شما درج شده باشد، تا هنگام حمل و نقل اشتباهی پیش نیاید. در صورتی که کالا آسیب پذیر است، باید روی جعبه نحوه حمل و نقل را هم ذکر کنید، و اینکه تا چه حد می‌توان روی آن فشار آورد. بسیاری از شکایت‌های پیش آمده در کشورهای دریافت کننده محصولات، به دلیل نداشتن دستورالعمل حمل کالا است.

سفارش طراحی بسته بندی صادراتی
به عنوان مثال ممکن است کالایی که تولید کرده باشید، نیاز داشته باشد تا رو به بالا قرار بگیرد. در صورتی که هنگام طراحی بسته بندی صادراتی این مشخصات را درج نکرده باشید، ممکن است کارگران حمل و نقل جعبه‌ها را برعکس بگذارند و تمام محصولات شما از بین برود.

بسته بندی مناسب برای نگهداری

علاوه بر بسته بندی برای حمل و نقل، یکی دیگر از بسته بندی‌های مهم، جعبه‌هایی است که برای نگهداری کالا تا زمان فروش استفاده می‌شود. معمولا هنگامی که بار به کشور مقصد رسید، آن را از بسته بندی‌های بزرگ‌تر خارج می‌کنند و برای ارسال و توزیع به فروشگاه‌ها و یا مراکز خدماتی ارسال می‌کنند. روی این بسته بندی‌ها نیز باید شرایط نگهداری درج شود تا در هنگام انبار کردن دچار آسیب نشوند.

علاوه بر مشخصات نگهداری باید تبلیغات خود را نیز در نظر بگیرید.

بسته بندی صادراتی
برعکس بسته بندی حمل و نقل، در طراحی بسته بندی صادراتی مناسب برای نگهداری، می‌توانید به توضیح درباره شرکت خود بپردازید، و تبلیغاتی برای آشنایی بیشتر مراکز پخش و توزیع ارائه دهید. در صورتی که محصول شما موفق عمل کند، ممکن است همین مراکز توزیع مشتری ثابت شما شوند، و دیگر نیازی به شرکت‌های بازرگانی برای ارسال کالا نداشته باشید.

بسته بندی اصلی برای فروش

این بسته بندی اصلی‌ترین کاور محصولات شما است، و در طراحی بسته بندی صادراتی باید توجه بسیار ویژه‌ای به آن شود. محصولات شما توسط این بسته بندی به فروش می‌رسند و باید کاملا هوشمندانه و خلاقانه باشند، تا در جذب مخاطب بتوانید موفق باشید. اهمیت این نوع کاور به خاطر این است که، میزان فروش و محبوبیت کالاهای شما نقش اصلی در سفارش بیشتر از برند شما خواهد داشت.

طراحی بسته بندی صادراتی خلاقانه
هرچه فروش بیشتری داشته باشید، و مشتریان بیشتری را جذب کنید، سفارش کالا از برند شما توسط مراکز توزیع و یا شرکت‌های بازرگانی بیشتر خواهد شد. هدف از این بسته بندی، نگهداری محصول، تبلیغات، جذب مخاطب به وسیله رنگ بندی و طراحی خاص، رعایت نکات بهداشتی، و حفظ سلامتی کالا است.

طراحی بسته بندی صادراتی

همانطور که گفته شد نقش طراحی در ساخت انواع بسته بندی بسیار زیاد است. طراحی بسته بندی صادراتی باید کاملا خلاقانه باشد، و با استفاده از رنگ‌ها و ایده‌های خاص و جذاب باید در جذب مخاطب بیشتر تلاش کنید. تیم طراح گرافیک با سابقه طولانی و ایده‌های خاص می‌تواند شما را در ساخت و طراحی انواع بسته بندی یاری کند، و با ارائه مشاوره می‌تواند طرح مورد نیاز شما را تولید کند. معمولا اکثر تیم‌های طراحی هزینه‌های بسیار گزافی از مشتری دریافت می‌کنند.
اما تیم طراح گرافیک با ارائه خدمات طراحی و چاپ مطابق با طراحی‌های روز دنیا، به مجهزترین چاپخانه‌ها دسترسی دارد و می‌تواند با هزینه بسیار کم و به شکل رقابتی کلیه نیازهای شما را برآورده کند. امروزه نقش مهم طراحی بسته بندی در دنیا شناخته شده است، و با استفاده از یک بسته بندی بسیار خاص می‌توانید از سایر رقیبان جهانی خود چند قدم جلوتر باشید.

نکات مهم در طراحی بسته بندی صادراتی

در طراحی بسته بندی صادراتی باید نکات بسیار زیادی را دقت داشته باشید. این بسته بندی‌ها باید مطابق با استانداردهای جهانی باشند، و همچنین دارای شکلی زیبا و ظاهری چشمگیر باشند. استفاده از جعبه‌های ساده و بسته بندی‌های معمولی، دیگر نیاز شما را برآورده نخواهد کرد.
مواردی که در طراحی بسته بندی صادراتی باید رعایت شوند شامل:

  • استفاده از مواد با کیفیت
  • استفاده از رنگ های جذاب و گیرا
  • توجه به پرسونا
  • حفاظت از کالا
  • توجه به نفش بازاریابی
  • توجه به ارزش های فرهنگی

میباشد که در ادامه به بررسی جزئی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت .

استفاده از مواد با کیفیت

در ساخت بسته بندی باید از بهترین مواد ممکن استفاده کنید. استفاده از مواد بازیافتی، و یا جعبه‌هایی که بوی زننده داشته باشند، در از دست دادن مشتری نقش زیادی دارند. سعی کنید موادی که برای بسته بندی انتخاب می‌کنید کیفیت بالایی داشته باشد، تا علاوه بر ظاهری زیبا، روی خود کالا تغییراتی ایجاد نکند.

متریال طراحی بسته بندی صادراتی

استفاده از رنگ‌های جذاب و گیرا

تا حد ممکن، متناسب با نوع کالای خود، از بسته بندی‌های جذاب و خلاقانه استفاده کنید. تیم طراح گرافیک می‌تواند با استفاده از ایده‌پردازان خود، به ساخت یک جعبه جدید و خلاقانه، به شما کمک کند. همچنین از اهمیت روانشناسی رنگ‌ها غافل نشوید، زیرا قطعا روی انتخاب شدن محصول شما در بین هزاران محصول موجود در بازار جهانی نقش زیادی دارد.

توجه به پرسونای مخاطب

به پرسونا یا شخصیت مخاطب هدف باید دقت کنید. اول تصمیم بگیرید که کالا برای چه گروه سنی و چه قشری از جامعه هدف است. طراحی بسته بندی صادراتی باید متناسب با آن انجام شود.

حفاظت از کالا

یکی دیگر از نکات مهم بسته بندی، حفاظت از سلامت فیزیکی کالا است، در صورتی که بسته بندی خوبی نداشته باشید، محصولات شما سالم به دست مشتری نخواهند رسید.

توجه به نقش بازاریابی در طراحی بسته بندی صادراتی

از تبلیغات روی بسته بندی‌ها غافل نشوید. با درج لوگو و مشخصات خود به زبان کشور هدف، به ایجاد تعامل بین مشتری و شرکت کمک کنید و نظرات آن‌ها را بشنوید.

توجه به ارزش‌های فرهنگی بازار هدف

نقش ارزش‌های فرهنگی نیز در بسته بندی صادراتی بسیار مهم است، زیرا شما برای فرهنگی دیگر در حال تولید محصول هستید. به طور مثال برای یک جامعه مسیحی، نمی‌توانید روی حلال بودن محصولات تمرکز کنید و در طراحی آن را برجسته کنید.
همچنین توجه به داستان های حماسی موجود در کشور ها و جریاناتی که برای مردم مهم است، حتما باید در بسته بندی ها مدنظر قرار گیرند تا امکان ایجاد ارزش افزوده از این طریق برای ارائه به مشتریان فراهم شود .

داستان پردازی در طراحی بسته بندی

سخن پایانی

اهمیت طراحی بسته بندی صادراتی در تمامی مشاغل و خدمات شناخته شده است. شما نیز با در نظر گرفتن این موضوع به رشد کسب و کار خود کمک کنید. تیم طراح گرافیک می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هزینه‌ای بسیار کم به تولید و طراحی انواع بسته بندی مناسب با محصولات شما بپردازد، و شما را از صرف هزینه‌های بسیار گزاف برای تبلیغات و بازاریابی نجات دهد.
طراح گرافیک با سابقه طولانی و درخشان خود توانسته تاکنون بیش از 2 هزار ایده منحصر به فرد ارائه دهد، و مشتریان بسیاری را از خدمات خود راضی نگه دارد. تیم حرفه‌ای ما متخصص طراحی لوگو،هویت بصری ، ست اداری، بسته بندی محصولات و سایر اقلام در حوزه طراحی گرافیکی است، پس کار خود را به کاردان بسپارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + ده =