بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

هر کسی که به نحوی با کسب و کار در تعامل باشد، با واژه “بازاریابی” یا مارکتینگ غریبه نیست. برای انجام هر کاری در کسب و کار، به بازاریابی و استراتژی بازاریابی رجوع می شود. بازاریابی یعنی جستجو برای یافتن مناسب ترین بازار و بخش هایی که سازمان می تواند در آن جا به صورت مفید تر و موثرتر حضور یابد و پاسخگوی نیاز و خواسته مردم باشد. بازاریابی یعنی بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسب ترین بازار.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی

در واقع استراتژی بازاریابی یک طرح کلی در کسب و کار برای رسیدن به مردم و تبدیل آنها به مشتری و درنهایت نگهداشتن آنان به عنوان یک مشتری وفادار است. استراتژی بازاریابی برای هر مدل کسب و کاری به شیوه های مختلفی پیاده سازی می شود و اهداف مختلفی را نیز با توجه به هدف یک مجموعه یا کسب و کار دنبال می کند. اما به صورت کلی به نمونه هایی از فرصت ها، تهدیدها، نقاط قوت استراتژی و حتی نقاط ضعف هایی که یک استراتژی ممکن است داشته باشد. استراتژی بازاریابی شامل مدیریت، برنامه ریزی، شبکه های اجتماعی، یکپارچگی آفلاین، مراحل بهینه سازی، تحلیل تغییرات و غیره می شود.

مارکتینگ الزاما به سازمان های تجاری منوط نیست بلکه تقریبا هر عرضه و تقاضایی را شامل می شود. سازمان های محیط زیست، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و حتی خیریه نیز در این تعریف قرار می گیرند، و استفاده از این علم میتواند برای جذب آرا، کمک های خیریه، توجه عمومی، تغییرات حقوقی، حرکت های اجتماعی و غیره باشد.

وظایف بازاریابی یا مارکتینگ

رسالت اصلی بازاریابی فروش هر آنچه که تولید می شود نیست. متاسفانه دیدگاه غلطی در این زمینه وجود دارد که بازاریابی را تنها به متقاعد کردن مشتریان برای خرید کالاهای شرکت ها محدود می کند در حالی که بازاریابی فرای این خواسته فرودستانه است.

بازاریابی در واقع به شناخت، نیاز، خواسته ها، و انتظارات مشتریان می پردازد و سعی در آن دارد که با جذب مشتریان و نیز تولید و عرضه بر حسب انتظارات آنها، در مشتریان ایجاد علاقه و تمایل به خرید و یا کاری کند و سبب فروش خود به خودی و یا حرکت خود انگیخته در میان افراد شود.

پروفسور فیلیپ کاتلر معتقد است که بازاریابی یعنی رفع نیازهای مشتری با هدف سودآوری است. اما تعریف بازاریابی از نگاه بلومبرگ از هدف اطلاع‌رسانی ویژگی‌های محصول فراتر می‌رود؛ بازاریاب‌ها برای ایجاد تجربه‌ای ۳۶۰ درجه مسئولیت دارند. مثلا در هر یک از شبکه‌های اجتماعی جهانی مختلف نیازهای ارتباطی متفاوتی پاسخ داده می‌شود. پس باید مدیوم‌های مختلف، روش کار و جایگاه هر یک را به خوبی شناسایی کرد. از این رو، باید در پاسخگویی به نیازهای ارتباطی کاربر در شبکه‌ای مانند «توییتر» با کارکرد و رویکرد یک بازی آنلاین تبلیغاتی تفاوت‌هایی قائل شد. نقطه‌ی ارتباط با هر مشتری برای ارائه‌ی خدمات تا فروش باید به‌دقت بررسی شود و این موارد ملاحظات بازاریابی مدرن را تشکیل می‌دهد.

همکاری با رقبا!

یکی از عواملی که سبب می شود تا شما در کسب و کار خود موفق شوید همکاری با رقبا در زمینه های مختلف است.درواقع همکاری کردن با رقبا یک استراتژی بازاریابی برای بعضی کسب و کارها محسوب می شود. چرا که از این طریق علاوه بر اینکه می توانید از دانش و تخصص آنها نیز فرا بگیرید و تجربه های جدیدی کسب کنید. همکاری با رقبا موجب تعامل بیشتر با مشتریان نیز خواهد شد.

با گسترش دانش و ورود رشته های دیگری همچون عصب شناسی و روانشناسی به دنیای مارکتینگ، حوزه های میان رشته ای فراوانی در عرصه ی بازاریابی ظهور پیدا کرده است. از این بین می توان به بازاریابی حسی، بازاریابی هیجانی، بازاریابی عصبی و بازاریابی سببی اشاره کرد.

در بازاریابی حسی به 5 حس افراد برای جلب توجه مخاطب توجه می شود. در بازاریابی هیجانی به عواطف و تحریک احساساتی از قبیل ترس، عشق، دلسوزی و حتی تنفر، توجه می شود و سعی بر آن است که به این ترتیب افراد احساسی را تجربه کنند که تاثیر ماندگار داشته باشد.
بازاریابی سببی از عواملی که مورد توجه مصرف کنندگان است استفاده می کنند تا به این واسطه توجه آنها را به سوی محصول یا برند مورد نظر جلب کند، در این نوع بازاریابی عمدتاً از امور خیرخواهانه برای جلب توجه مخاطبان استفاده می شود، مثلا اجرای کمپینی که به حمایت از کودکان سرطانی برگذار شده است نوعی از بازاریابی سببی می باشد. در بازاریابی عصبی بیشتر به ناخودآگاه افراد توجه می شود، سعی بر آن است که از طریق شاخص هایی که از طریق تحقیقات به دست می آید به صورت غیر مستقیم به ذهن مشتریان نفوذ کنند و از این طریق بر تصمیم گیری آنها اثر بگذارند.

اگر می‌خواهید بازاریابی بهتری انجام دهید، لازم است بر روی تجربه کلی مشتریان از برند خود تمرکز کنید و به این ترتیب، شانس فروش خود را بیشتر کنید. به علاوه، در بازاریابی درست نباید فقط به دنبال تبلیغات و بدست آوردن مشتری باشید و قصدتان ارائه یک تجربه عالی به مشتریان باشد. اینگونه است که از جهان تبلیغات صرف، وارد جهان مارکتینگ خواهید شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =